вівторок, 2 червня 2015 р.

Як жити після великої гри

Форт Траугутта Міхал Кіціньскі купив у день свого народження
 – хоче створити тут центр особистого розвитку. 
Фото Дарек Левандовскі
 Переклад інтерв'ю з польського "Форбса"

Журналіст Філіп Ковалік

Міхал Кіціньскі, співзасновник компанії CD Projekt, згадує, як виник «Відьмак», чому його знудили ігри і чому він воліє медитувати у Священій Долині Інків в Перу


ФОРБС: Третя гра «Відьмака» виходить на ринок. Вже на етапі попереднього продажу гравці замовили 1,5 мільйонів екземплярів гри. Очікується серйозний успіх?
Міхал Кіціньскі: Це насправді проривна прем’єра. І йдеться зовсім не про те, що продасться чотири, шість чи вісім мільйонів штук. «Відьмак 3» - це гра найвищого з можливих рівнів. В Польщі ще мало хто це усвідомлює, але та продукція виводить CD Projekt до вищої світової ліги виробників ігор, на рівень таких фірм, як Rockstar, Valve чи Blizzard.
Але цей успіх Ви відзначатимете ніби в стороні. Ви лишаєтесь одним з двох головних акціонерів фірми CD Projekt (13 % акцій), але вже майже три роки в ній не працюєте. Чому?
В принципі хочу робити те, що мені подобається. А комп’ютерні ігри просто перестали мене чарувати – зараз я дуже рідко коли в них граю.
На хвилі успіху третьої частини «Відьмака» вартість компанії б’є чергові рекорди. Вона вже перевищила 2,3 млрд злотих (Прим. перекл. - бл. 600 млн $), а ваша частка вартує майже 300 млн злотих (Прим. перекл. - бл. 80 млн $). Яке то відчуття?
З перспективи шкільної лави в варшавському ліцеї ім. Чацького, де я познайомився зі своїм спільником, Марціном Івіньскім, то важко уявити. Хоча з ранньої молодості планував заробити багато грошей. Ну і сталося.
Як ви розпочинали бізнес?
На комп’ютерному базарі на вулиці Гжибовскей (Grzybowskiej): я головним чином торгував, а Марцін завжди мав добрі контакти з закордонням. Він займався перекачкою з Заходу ігор за посередництвом модему, а потім я їх продавав. Як на ті часи, та технологія була майже неймовірною.
На Гжибовскей ви одначе не були магнатами?
Починав з одної ятки. Їздив автобусом, з великим і дуже важким наплічником, з комп’ютером, дискетами і монітором, а потім – купленим у спілці з батьками «малюхом» (Fiat-126p – прим. перекл.). В такий спосіб проводив практично кожний уікенд.
Переломом для нас стала поява дисків CD.
Марцін завжди любив технічні новинки і за запаморочливу в ті часи ціну 500 доларів здобув собі чудо техніки тих часів: дисковод CD-ROM з однією швидкістю і декілька дисків з іграми. Один диск містив 700 дискеток! Ми зрозуміли, це – воно! В тому напрямку піде світ. Але початки були скромні. Щомісяця ми продавали кілька десятків дисків, хоч і з шаленою маржею, яка сягала 50, а часом 100 відсотків. В 1994 році, коли стартував CD Projekt, наш статутний капітал складався з кількох сотень доларів заощаджень. Перші великі гроші з’явилися допіру тоді, коли за 10 тисяч доларів я продав одержану в спадщину по родичах дачу в Кобилці під Варшавою.
А коли прийшла думка про створення власної гри?
Серйозно ми над тим почали замислюватись в 2001 році. На той час ми вже були найбільшим дистриб’ютором ігор в Польщі. В США ми зустрілися з фірмою Interplay, видавцем „Baldur’s Gate: Dark Alliance”. Вона була зроблена тільки під консоль. Ми запитали, чи буде версія на «пісюки» (від PC - "пі-сі" - персональний комп'ютер - Прим пер.). Тоді хтось пожартував: за умови, якщо ви її напишете. Жарти жартами, але вже ввечері в готелі ми з Марціном почали серйозно обговорювати цю ідею. Наступного дня ми вже були до того готові. Однак, незабаром ситуація фірми Interplay погіршилася і нас відрадили від цього проекту. Але ми вже перейшли той бар’єр, ми були готові самі зробити гру.Звідки ідея щодо «Відьмака»?
Ми не хотіли стартувати повністю з нуля. Ми почали думати, як знайти якусь вихідну точку. Ну, і так нам прийшла до голови думка щодо адаптації літературної постаті, Відьмака, фанами якого ми обоє були.
А як ви переконали Анджея Сапковского, щоб він надав вам права на ту постать і його історії?
Головною перешкодою була угода, яку він трохи раніше підписав з іншим виробником ігор, фірмою Metropolis. Але, як виявилось, ця фірма випустила тільки текстову гру для стільникових телефонів і не мала подальших планів. Не був то, одначе, кінець з клопотами. Ми підійшли до проекту оптимістично, встановили бюджет на 4-5 млн злотих. Ми виходили з того, що будемо працювати швидше і ефективніше ніж на Заході. Але була величезна кількість технічних проблем. Ми дорого заплатили за науку. Гру ми закінчили з двохрічним запізненням і бюджетом понад 25 млн злотих.
Між першою і другою частинами «Відьмака», після котрого компанія стала на ноги, ви одначе переживали важкі часи в період кризи 2009 року.
То найгірший період в моєму професійному житті. Мало того, що не склалося в нас з витратами на видавничі плани, то ще й сильно впав продаж ігор. Заледве набирали ми грошей на зарплатню. Ми мусили згортати активність і звільняти людей.
Ви особисто теж багато пережили.
Почав втрачати здоров’я, швидко втомлювався, щодня мені вдавалося працювати не більше 5-6 годин. Потім мав ще серйозну травму коліна, а в 2012 році, коли в компанії знову все добре запрацювало, прийняв рішення відійти від справ.
Компанія іде до вершин слави, а Ви вимикаєтесь?
Як я казав, мене то вже перестало чарувати. Мусив відпочити. Працюючи, я не мав часу на більш-менш тривалі відпустки. Почав виїжджати в кількамісячні подорожі. Але навіть коли розстався з компанією, відразу мені не полегшало. Пригадую виїзд до Індії: пляж, пальми, шум моря і блакить неба наді мною, а я відчуваю, як несподівано наростає в мені шалений стрес. Я замислювався, що це? Це неймовірно, як глибоко сидить така перевтома.
Ви відпочили і повернулися до бізнесу.
Але сьогодні я працюю вже в абсолютно інший спосіб. Скоріше намагаюся підтримувати ідеї інших людей. І тепер я став інвестором. Першим був проект сервісу для замовлення візитів до лікаря, halodoktorze.pl. Був знайомий з мамою співзасновника порталу, вона попросила мене, щоби я порадив синові, як організувати бізнес з залученням інвесторів з венчурним капіталом. Трохи їм допоміг, і врешті-решт сам за інвестував. Нині, разом з сайтом rankinglekarzy.pl, який ми включили до бізнесу, то другий за величиною такий сервіс в Польщі.
Дещо інший характер має найновіший проект, в якому Ви берете участь - OpenBooks.com. Маєте намір змінити весь ринок e-book’ів?
Ми зробили ставку на відкритий доступ до електронних книжок, дещо інший ніж діє зараз. Не треба за них платити наперед, завдяки чому ми не зробимо неслушної покупки, наприклад, за рекомендацією знайомих. Якщо книжка не подобається, не треба її читати і за неї платити. Але, якщо вона припала нам до густу, можемо заплатити за неї у будь-який момент, і власне довільну суму – ми тільки вказуємо ціну, яку задекларував автор. Ми з повагою сприймаємо читачів і розраховуємо, що вони віддячать нам тим самим: не будуть хотіти їздити на халяву, не заплативши взагалі. На разі це виправдовується. Ми стартували з проектом місяць тому на виставці в Лондоні. Частина видавців висловлювала думку, що це утопія, але знайшлось також декілька захоплених осіб, які вважають, що власне так виглядатиме майбутнє книжки.
Отже, Ви йдете проти течії. Також інвестуючи й в дещо олдскульний телефон.
Це проект, який роблю у спілці з людьми з Гданьської Політехніки та інженерами, вихідцями з компанії Intel, ми самі інвестували 1,5 млн злотих, а ще стільки ж отримали від NCBiR (Національний центр дослідження і розвитку – прим. пер.). В цьому починанні головний виклик – це здоров’я людей: то має бути перший апарат з низьким рівнем випромінювання, яке зазвичай супроводжує мобільні телефони. Крім того, сам маю вже досить тих, телефонів, що псуються, а то буде простий і дуже надійний пристрій. Він буде оснащений, зокрема, великою батареєю, буде мати титановий корпус (можна ним вбивати цвяхи) і п’ять років гарантії. Крупні виробники відійшли від класичних телефонів, пішли в смартфони і кинули решту клієнтів. Ми ж їм запропонуємо класичний пристрій, з технічними можливостями Nokia 6310, але з верхніх полиць – буде коштувати близько 250 доларів. В другій половині 2016 року плануємо вивести його на ринок. Ми націлені на людей, які дбають про здоров’я, проживають у заможних краях, які готові заплатити за винятково безпечний для здоров’я, екстремально надійний і простий у використанні пристрій. Це бізнесове починання має найбільш виразні ознаки соціальної відповідальності.
Але нині більша частина Вашої активності набуває такого спрямування.
В житті гроші є важливими, але не найважливішими. Я походжу з недуже заможної вчительської родини і на власній шкірі переконався, як то жити, коли на все бракує – на перший комп’ютер збирав мабуть років сім. Мені то дуже не подобалось. Але колись дійшов до висновку, що активи порядку 200 млн злотих ( бл. 52 млн $ - прим. перекл.), то є щось, чого цілком достатньо. Зараз я працюю не для того, щоб заробляти, бо не мушу, а для того, щоби робити добрі речі. Примноження грошей само по собі мене не цікавить.
Ви маєте досить альтруїстичну орієнтацію, як на підприємця.
Емпатія, всупереч побутуючим канонам, допомагає у веденні бізнесу. Добре чую людей, слухаю те, що вони хочуть сказати і чого хочуть, а власне на цьому базується PR і маркетинг, котрими я займався в CD Projekt.
Звідси й найбільше починання, тобто інвестиція у Форт Траугутта на передпіллі варшавської Цитаделі. Ви хочете зробити в ньому центр особистого розвитку?
Це не є бізнес-проект. Я хотів би, щоби був створений центр, в якому можна навчитися речам, про які ми не можемо довідатись ані в школі, ані від батьків. Як відбутися у житті, як будувати стосунки з людьми, з оточуючим нас світом. Як жити більш гармонійно і бути щасливим.
Але то не є перше Ваше починання такого типу.
Раніше я інвестував в подібний центр в Перу. Після Індії, це наступне місце, яке мене зачарувало. Я поїхав туди зі знайомими, як радник при купівлі центру. Їм не підходив, а мені дуже сподобався. Отже я й відкупив його у попередньої власниці.
Ці проекти не випадкові, вони міцно поєднуються з Вашими пошуками спокою.
Так, це почалось у 2010 році. Разом з Марціном Івіньскім я тоді поїхав до Індії на своє перше десятиденне усамітнення. Воно було пов’язане з моїм перевантаженням на роботі. Почав медитувати, що дуже мені допомогло. Регулярно повертаюсь до Індії. Так само, як і до Перу.
Чи таке зосередження над собою, це прояв людини вже цілком дорослої? Зазвичай, треба мати певну вроджену чутливість і потребу в подібних пошукуваннях. Раніше Ви вивчали філософію.
Так, але там я не знайшов відповідей на жодне з питань, які турбують мене. Філософія занадто розгортається на рівні інтелекту, а відповіді на найважливіші питання, як наприклад про правдивий сенс нашого існування, приховані глибше, на рівні нашої чистої свідомості. Важко то собі уявити, до моменту, коли сам туди не зазирнеш. Але ще вісім, десять років тому не такі думки, а праця була моєю головною метою.
Отже, криза була каталізатором змін у Вашому житті?
Це був результат змагань з різними моїми проблемами. Коли близько тридцяти в мене почало псуватися здоров’я, я почав добиватися, що ж є причиною. Зрозумілих фізичних підстав не було. Я копав глибше: якщо не фізика, то психіка – я виявив, що маю неправильне ставлення до життя, неправильно мислю. А одне випливає з другого і спрацьовує тут ефект доміно. Джерело всіх нещасть є в нас самих. Більшість людей того не помічає, поки не захворіє якоюсь тяжкою хворобою, не вхопить їх депресія або професійне спустошення. В CD Projekt я проходив річну програму коучингу. Але це стратегія неглибокого рівня Треба змінювати те, що сидить дуже глибоко в нашій психіці, я б сказав навіть, що в нашій душі. Медитація дійсно в цьому допомагає.

Довідково:
Акціонерне товариство CD Projekt, Варшава, статутний капітал близько 95 млн злотих.
Оригінал статті Jak żyć po wielkiej grze

Немає коментарів: